Analisis Rekonstruksi Metakognitif Mahasiswa Dalam Pengaruh Gaya Belajar, Disposisi dan Anxiety Matematis Pada Proses Pembelajaran Matematika

Bambang, Sri Anggoro Analisis Rekonstruksi Metakognitif Mahasiswa Dalam Pengaruh Gaya Belajar, Disposisi dan Anxiety Matematis Pada Proses Pembelajaran Matematika. Al-Jabar. (Submitted)

[thumbnail of Abstrak.docx] HTML
Download (30kB)

Abstract

Abstract The research objectives in this study are 1) to find out whether there is an influence of learning styles, mathematical dispositions and mathematical anxiety on metacognitive reconstruction in mathematics learning, 2) to find out how learning styles, mathematical dispositions and mathematical anxiety can influence metacognitive reconstruction in mathematics learning. This study was conducted using the Mixed Method. Data processing in this study uses structural equation modeling (SEM) with the application of the Lisrel 8.80 program. Based on the data and results of the study, it can be explained that metacognitive reconstruction can be influenced by several student internal factors, namely, learning styles, mathematical dispositions and mathematical anxiety. Each of these influences is characterized by two correlational relationships, namely positive and negative or directly proportional and inversely proportional. The conclusions obtained based on the results of the study are: 1) there is the influence of learning styles, mathematical dispositions, anxiety on metacognitive reconstruction in mathematics learning; 2) metacognitive reconstruction of students with good categories, having visual learning styles, high mathematical dispositions and low levels of anxiety. Metacognitive reconstruction of students with moderate categories, having kinesthetic learning styles, moderate mathematical dispositions and moderate levels of anxiety. Metacognitive reconstruction of students in low categories, having audio learning styles, low mathematical dispositions and high levels of anxiety. Keywords: Learning Style, Mathematical Disposition, Anxiety, Metacognitive Reconstruction Abstrak Tujuan penelitian dalam penelitian ini adalah 1) untuk mengetahui apakah ada pengaruh gaya belajar, disposisi matematis dan anxiety matematis terhadap rekonstruksi metakognitif dalam pembelajaran matematika, 2) untuk mengetahui bagaimana gaya belajar, disposisi matematis dan anxiety matematis dapat mempengaruhi rekonstruksi metakognitif dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini dilakukan menggunakan Metode Mixed. Pengolahan data pada penelitian ini menggunakan Model persamaan struktural (SEM) dengan aplikasi program Lisrel 8.80. Berdasarkan data dan hasil penelitian, dapat dijelaskan bahwa rekonstruksi metakognitif dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor internal mahasiswa yaitu, gaya belajar, disposisi matematis dan anxiety matematis. Masing-masing pengaruh tersebut ditandai dengan dua hubungan korelasional, yaitu positif dan negatif atau berbanding lurus dan berbanding terbalik. Kesimpulan yang diperoleh berdasarkan hasil penelitian adalah: 1) terdapat pengaruh gaya belajar, disposisi matematis, anxiety terhadap rekonstruksi metakognitif dalam pembelajaran matematika; 2) rekonstruksi metakognitif mahasiswa dengan kategori baik, memiliki gaya belajar visual, disposisi matematis tinggi dan tingkat anxiety yang rendah. Rekonstruksi metakognitif mahasiswa dengan kategori sedang, memiliki gaya belajar kinestetik, disposisi matematis sedang dan tingkat anxiety yang sedang. Rekonstruksi metakognitif mahasiswa dengan kategori rendah, memiliki gaya belajar audio, disposisi matematis rendah dan tingkat anxiety yang tinggi. Kata Kunci: Gaya Belajar, Disposisi Matematis, Anxiety, Rekonstruksi Metakognitif

Item Type: Article
Subjects: Pendidikan Matematika
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Users 1187 not found.
Date Deposited: 10 Apr 2019 03:41
Last Modified: 10 Apr 2019 03:41
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/6240

Actions (login required)

View Item View Item