Penggunaan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Dalam Meningkatkan Kemampuan Analogis Matematis dan Habits Of Mind Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika UIN Raden Intan Lampung

Farida, Penggunaan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Dalam Meningkatkan Kemampuan Analogis Matematis dan Habits Of Mind Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika UIN Raden Intan Lampung. Al-Jabar. (Submitted)

[img] HTML
Download (40kB)

Abstract

Abstract The purpose of this study was to see whether there were differences in mathematical analogical abilities of students between classes using Realistic Mathematics Education (RME) learning with classes using expository learning, to see whether there were differences in mathematical analogical abilities of students using Realistic Mathematics Education (RME) Learning on students who have high, moderate, low habits of mind and to see whether there is an interaction between the use of Realistic Mathematics Education (RME) learning and habits of mind towards students' mathematical analogical abilities. This research is an experimental study with a quasy experimental design category. The sample of this study was taken using random class technique. The instruments to be used in this study are test instruments (tests of mathematical analogical thinking skills) and questionnaire instruments (questionnaire Habits of Mind). Data analysis in this study used two-way ANAVA. Based on the results of the study, it was found that: 1) there are differences in mathematical analogical abilities of students between classes that use Realistic Mathematics Education (RME) Learning with classes that use expository learning; 2) there are differences in mathematical analogical abilities of students using Realistic Mathematics Education (RME) Learning for students who have high, medium, and low habits of mind; 3) there is no interaction between the use of Realistic Mathematics Education (RME) learning and habits of mind towards students' mathematical analogical abilities. Keywords: Realistic Mathematic Education (RME), Habits of Mind, Mathematical Analogical Capabilities Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat apakah terdapat perbedaan kemampuan analogis matematis mahasiswa antara kelas yang menggunakan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dengan kelas yang menggunakan pembelajaran ekspositori, untuk melihat apakah terdapat perbedaan kemampuan analogis matematis mahasiswa menggunakan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) pada mahasiswa yang memiliki habits of mind tinggi, sedang, rendah dan untuk melihat apakah terdapat interaksi antara penggunaan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dengan habits of mind terhadap kemampuan analogis matematis mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan kategori quasy experimental design.. Sampel penelitian ini diambil dengan menggunakan teknik teknik acak kelas. Instrumen yang akan digunakan dalam penelitian ini adalah instrumen tes (tes kemampuan berpikir analogis matematis) dan instrumen angket (angket Habits of Mind). Analisis data pada penelitian ini menggunakan ANAVA dua jalur. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa: 1) terdapat perbedaan kemampuan analogis matematis mahasiswa antara kelas yang menggunakan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dengan kelas yang menggunakan pembelajaran ekspositori; 2) terdapat perbedaan kemampuan analogis matematis mahasiswa menggunakan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) pada mahasiswa yang memiliki habits of mind tinggi, sedang, dan rendah; 3) tidak terdapat interaksi antara penggunaan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dengan habits of mind terhadap kemampuan analogis matematis mahasiswa. Kata Kunci: Realistic Mathematic Education (RME), Habits of Mind, Kemampuan Analogis Matematis

Item Type: Article
Subjects: Pendidikan Matematika
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Users 1187 not found.
Date Deposited: 10 Apr 2019 03:55
Last Modified: 10 Apr 2019 03:55
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/6242

Actions (login required)

View Item View Item