HUBUNGAN ANTARA SENSATION SEEKING DAN SELF�CONTROL DENGAN KECENDERUNGAN KECANDUAN ONLINE GAMES PADA REMAJA AKHIR

Ika, Ameylia (2023) HUBUNGAN ANTARA SENSATION SEEKING DAN SELF�CONTROL DENGAN KECENDERUNGAN KECANDUAN ONLINE GAMES PADA REMAJA AKHIR. Diploma thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

[thumbnail of BAB 1 2 DAPUS.pdf] PDF
Download (3MB)
[thumbnail of ikaameylia_fikscetak.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN SENSATION SEEKENG AND SELF-CONTROL WITH ONLINE GAME ADDICTION TENDENCIES IN LATE ADOLESCENTS By: Ika Ameylia The tendency for online game addiction is to use a computer or smartphone excessively and continuously which will cause problems in the social, emotional aspects and players cannot control the game. Which makes late adolescents hampered in self-development,especially in the world of education, such as declining academic grades. The population in this study was 459 students. the sampling technique used is purposive sampling. the sample in this study amounted to 93 respondents. Measuring tools used are online game addiction tendencies, sensation seeking scale and self-control scale. The analysis technique used is multiple regression with the help of SPSS version 25 for windows software. The research results can be seen from R = 0.822 and F = 93.584 with a significant level of p <0.001 and the two independent variables provide an effective contribution (SE) to the dependent variable of 67.5%. The results obtained show that the first hypothesis is accepted, which means that there is a significant relationship between sensation seeking and self�control with the tendency to be addicted to online games in late adolescents. then the value (rx1-y) is 0.795 p<00.1 then the effective contribution (SE) is 44.4%, so that there is a positive and significant relationship between sensation seekers and the tendency to be addicted to online games in late adolescents. Then the value (rx2-y) = 0.735% with p <0.001, an effective score of 23.1% so that there is a positive influence and a significant relationship between self-control and the tendency to be addicted to online games in late adolescents. Keywords : Online game addiction tendencies, Sensation seeking, Self�control iv ABSTRAK HUBUNGAN ANTARA SENSATION SEEKING DAN SELF�CONTROL DENGAN KECENDERUNGAN KECANDUAN ONLINE GAMES PADA REMAJA AKHIR Oleh: Ika Ameylia Kecenderungan kecanduan online games adalah menggunakan komputer atau smartphone secara berlebihan dan terus menerus yang akan menimbulkan munculnya permasalahan pada aspek sosial, emosional dan pemain tidak bisa mengendalikan permainan game tersebut yang membuat remaja akhir menjadi terhambat dalam pengembangan diri terutama didunia pendidikan seperti nilai akademik menurun. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 459 siswa. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah purposive sampling. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 93 responden. Alat ukur yang digunakan adalah kecenderungan kecanduan online games, skala sensation seeking dan skala self-control.teknik analisis yang di gunakan adalah regresi berganda dengan bantuan software SPSS version 25 for windows. Hasil penelitian dapat dilihat dari R = 0.822 dan nilai F = 93.584 dengan taraf signifikan p<0.001 serta kedua variabel independen memberikan sumbangan efektif (SE) terhadap variabel dependen sebesar 67.5%. Hasil yang diperoleh menunjukan bahwa hipotesis pertama diterima yang berarti ada hubungan yang signifikan antara sensation seeking dan self-control dengan kecenderungan kecanduan online games pada remaja akhir. Kemudian nilai (rx1-y) 0,795 p<00.1 maka sumbangan efektif (SE) sebesar 44,4%, sehingga terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara sensation seeking dengan kecenderungan kecanduan online games pada remaja akhir. Kemudian nilai (rx2-y)= 0.735% dengan p<0.001, sumbang efektif sebesar 23.1% sehingga terdapat pengaruh positif dan hubungan yang signifikan antara self-control dengan kecenderungan kecanduan Online games pada remaja akhir. Kata kunci : kecenderungan kecanduan online games, sensation seeking, self-control.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: Psikologi Agama
Divisions: Fakultas Ushuluddin > Psikologi Agama
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 13 Nov 2023 06:32
Last Modified: 13 Nov 2023 06:32
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/31053

Actions (login required)

View Item View Item