THE CORRELATION BETWEEN STUDENTS’ LANGUAGE APTITUDE AND READING COMPREHENSION ABILITY AT THE SECOND SEMESTER OF THE ELEVENTH GRADE AT SMA NEGERI 1 WAY JEPARA IN ACADEMIC YEAR OF 2022/2023

OLIVIA, LIBERTI (2023) THE CORRELATION BETWEEN STUDENTS’ LANGUAGE APTITUDE AND READING COMPREHENSION ABILITY AT THE SECOND SEMESTER OF THE ELEVENTH GRADE AT SMA NEGERI 1 WAY JEPARA IN ACADEMIC YEAR OF 2022/2023. Diploma thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

[thumbnail of PUSAT BAB 1 DAN 2.pdf] PDF
Download (2MB)
[thumbnail of SKRIPSI OLIVIA LIBERTI.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

ABSTRACT By: Olivia Liberti MLAT (Modern Language Aptitude Test) is a test to prediction the students’ potential for learning foreign language. It refers to “the prediction of how well,relative to other individuals, an individual can learn a foreign language in a given amount of time in under given condition. It usually used to teach reading comprehension. Reading comprehension is a skill to get specific information from the text. This research aimed to find out the correlation between modern language aptitude test and students’ reading comprehension at the eleventh grade of SMAN 1 Way Jepara Lampung. The design of this research was Correlational Research. The population of the research was the second Semester students at eleventh grade which consisted of 345 students in 10 classes. The sample of this research was in 1 class only which consisted of 31 students. The technique for taking the sample used in this research was Cluster Random Sampling and the data were collected by the test of language aptitude and reading comprehension which consisted of 25 item for language aptitude and 25 items for reading comprehension after the validity of item tests.The researcher used SPSS 25.0 to analyze the data. Based on the data analysis, it was found that there was fair correlation between the students’ modern language aptitude and the students’ reading comprehension at the second semester at the eleventh grade of SMAN 1 Way Jepara Lampung Tengah in academic year 2023/2024. The correlation coefficient between the students’ language aptitude and the students’ reading comprehension in spoof text was 0.424. Based on this result it could be concluded that there was correlation between the students’ modern language aptitude and the students'’ reading comprehension. Keywords: Correlation Research, Modern Language Aptitude, Reading Comprehension. iii ABSTRAK MLAT (Modern Language Aptitude Test) adalah tes untuk memprediksi potensi siswa dalam mempelajari bahasa asing. Ini mengacu pada “prediksi seberapa baik, relatif terhadap individu lain, seseorang dapat belajar bahasa asing dalam waktu tertentu dalam kondisi tertentu. Biasanya digunakan untuk mengajarkan pemahaman membaca. Pemahaman membaca adalah keterampilan untuk mendapatkan informasi tertentu dari teks. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara tes bakat bahasa modern dengan pemahaman membaca siswa kelas XI SMAN 1 Way Jepara Lampung. Desain penelitian ini adalah Penelitian Korelasi. Populasi penelitian ini adalah siswa semester genap kelas sebelas yang terdiri dari 345 siswa yang tersebar di 10 kelas. Sampel penelitian ini hanya 1 kelas yang terdiri dari 31 siswa. Teknik pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah Cluster Random Sampling dan pengumpulan data dilakukan dengan tes kemampuan bahasa dan pemahaman membaca yang terdiri dari 25 item untuk bakat bahasa dan 25 item untuk pemahaman bacaan setelah dilakukan uji validitas item. peneliti menggunakan SPSS 25.0 untuk menganalisis data. Berdasarkan analisis data, ditemukan bahwa terdapat hubungan yang cukup baik antara kemampuan bahasa modern siswa dan pemahaman membaca siswa pada semester kedua kelas sebelas SMAN 1 Way Jepara Lampung Tengah tahun ajaran 2023/2024. Koefisien korelasi antara bakat bahasa siswa dan pemahaman membaca siswa dalam teks spoof adalah 0,424. Berdasarkan hasil ini dapat disimpulkan bahwa ada korelasi antara kemampuan bahasa modern siswa dan pemahaman membaca siswa. Kata Kunci: Penelitian Korelasi, Kemampuan Bahasa Modern, Pemahaman Membaca.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: Pendidikan Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 06 Jun 2023 04:31
Last Modified: 06 Jun 2023 04:31
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/28461

Actions (login required)

View Item View Item