THE INFLUENCE OF USING POWTOON APPLICATION TOWARD STUDENTS’ LISTENING COMPREHENSION AT THE FIRST SEMESTER OF THE EIGHTH GRADE OF MTSN 1 LAMPUNG BARAT.

DEVHIA, SUCI ARDHANA (2023) THE INFLUENCE OF USING POWTOON APPLICATION TOWARD STUDENTS’ LISTENING COMPREHENSION AT THE FIRST SEMESTER OF THE EIGHTH GRADE OF MTSN 1 LAMPUNG BARAT. Diploma thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

[thumbnail of PUSAT BAB 1 DAN 2.pdf] PDF
Download (1MB)
[thumbnail of SKRIPSI DEVHIA SUCI ARDHANA.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

ABSTRACT By: Devhia Suci Ardhana The objective of this research was to know whether there was significant influence of usingPowtoon Application towards students listening comprehension on recount text. Listening comprehension is the result of an interaction between a number of information sources, which include the acoustic input, different type of linguistic knowledge, details of the content, and general word knowledgeand listener use whether information they have available, or whatever information seems relevant to help them to interpret what the speaker is saying. The research methodology of this research was quasi experimental design. In this research, the population was the eighth grade of MTs N 1 Lampung Barat which consisted of 256 students in 8 classes. The sample of this research were two classes which consisted of 60 students for experimental and control class. In the experimental class, this research usedPowtoon Application, and in the control class used Students’ Worksheet with audio. In collecting the data, this research used instrument in the form of multiple choice which consisted of 20 questions. The instrument was given in pre-test and post-test. Before giving the treatment, the researcher gave pre-test for both classes. Then, after conducting the treatments, the instrument was given in post-test. After giving pre-test and post-test, this research analyzed the data using SPSS to compute independent sample t-test. From the data analysis computed by using SPSS, it was obtained that Sig. = .000 and α = 0.05. It means Ha was accepted because Sig. <α = .000 < 0.05. Therefore, there is a significant Influence of Using Powtoon Application towards Students’ Listening Comprehension in Recount Text at First Semester of The Eighth Grade of MTs N 1 Lampung Barat in Academic Year 2022/2023. Keywords: Recount Text, Powtoon Application, Listening Comprehension. iii ABSTRAK Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan Aplikasi Powtoon terhadap pemahaman mendengarkan siswa pada teks recount. Pemahaman mendengarkan adalah hasil dari interaksi antara sejumlah sumber informasi, yang meliputi input akustik, jenis pengetahuan linguistik yang berbeda, detail konten, dan pengetahuan kata umum dan penggunaan pendengar apakah informasi yang mereka miliki tersedia, atau informasi apa pun yang tampaknya relevan untuk membantu mereka menafsirkan apa yang dikatakan pembicara. Metodologi penelitian dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII MTs N 1 Lampung Barat yang terdiri dari 256 siswa dalam 8 kelas. Sampel penelitian ini adalah dua kelas yang terdiri dari 60 siswa untuk kelas eksperimen dan kelas kontrol. Pada kelas eksperimen penelitian ini menggunakan Aplikasi Powtoon, dan pada kelas kontrol menggunakan Lembar Kerja Siswa dengan audio. Dalam pengumpulan data, penelitian ini menggunakan instrumen berupa pilihan ganda yang terdiri dari 20 soal. Instrumen diberikan dalam pre-test dan post-test. Sebelum memberikan perlakuan, peneliti memberikan pre-test untuk kedua kelas. Kemudian, setelah melakukan perlakuan, instrumen diberikan dalam post-test. Setelah diberikan pre�test dan post-test, penelitian ini menganalisis data dengan menggunakan SPSS untuk menghitung independent sample t-test. Dari analisis data yang dihitung dengan menggunakan SPSS diperoleh Sig. = 0,000 dan α = 0,05. Artinya Ha diterima karena Sig. <α = 0,000 <0,05. Oleh karena itu, terdapat pengaruh yang signifikan Penggunaan Aplikasi Powtoon terhadap Pemahaman Mendengarkan Siswa dalam Teks Recount Semester Pertama Kelas VIII MTs N 1 Lampung Barat Tahun Pelajaran 2022/2023. Keywords: Recount Text, Powtoon Application, Listening Comprehension.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: Pendidikan Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 07 Mar 2023 07:33
Last Modified: 07 Mar 2023 07:33
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/23468

Actions (login required)

View Item View Item