PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MATEMATIKA SMP MATERI HIMPUNAN BERNUANSA ISLAMI

RIYAN, PRATAMA (2023) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MATEMATIKA SMP MATERI HIMPUNAN BERNUANSA ISLAMI. Diploma thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

[thumbnail of Cover Bab 1-2 Dapus.pdf] PDF
Download (1MB)
[thumbnail of Skripsi Full.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (5MB)

Abstract

ABSTRACT This research and development aims to produce teaching materials in the form of modules on nuanced set material that can help students understand set material and be able to know Islamic values related to the material. The method used in this research is Research and Development (R&D) based on the ADDIE model which has four stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The subjects in this study were two classes of students in class VII A VII B SMP N 2 Batu Ketulis. The research data was obtained by interview techniques, expert validation questionnaires and student response questionnaires. The results of the assessment were obtained from the validation questionnaire while the material experts for this module had the eligibility "very feasible" while the media experts got the criteria "very feasible". So it can be concluded that this module with Islamic nuances is very feasible to try out. The results of the student response questionnaire in the large group trial involved 28 students of SMP N 2 Batu Ketulis class VII A and 30 students of class VII B SMP N 2 Batu Ketulis who received the "Very Interesting" criteria. Thus it was concluded that the mathematics learning module for the set material with Islamic nuances is interesting to use. Keywords: Development of Teaching Materials, Associations, Islamic Nuances. iii iii ABSTRAK Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar berupa modul pada materi himpunan bernuansa dapat membantu para peserta didik dalam memahami materi himpunan serta dapat mengetahui nilai-nilai islami yang berhubungan dengan materi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Reseach and Development (R&D) bedasarkan model ADDIE yang memiliki empat tahapan yaitu Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Subyek dalam penelitian ini adalah dua kelas peserta didik kelas VII A VII B SMP N 2 Batu Ketulis. Data penelitian didapatkan dengan teknik wawancara, angket validasi ahli dan angket respon peserta didik. Hasil penilaian diperoleh dari angket validasi adapun ahli materi terhadap modul ini dengan kelayakan “sangat layak” sedangkan oleh ahli media mendapatkan kriteria “sangat layak”. Sehingga dapat disimpulkan bahwa modul bernuansa islami ini sangat layak untuk diuji coba kan. Hasil angket respon peserta didik pada uji coba kelompok besar yang melibatkan 28 peserta didik SMP N 2 Batu Ketulis kelas VII A dan 30 peserta didik kelas VII B SMP N 2 Batu Ketulis yang mendapatkan kriteria “Sangat Menarik”. Dengan demikian disimpulkan bahwa modul pembelajaran matematika materi himpunan bernuansa islami ini menarik untuk digunakann. Kata Kunci: Pengembangan Bahan Ajar, Himpunan, Bernuansa Islam.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: Pendidikan Matematika
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Matematika
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 24 Feb 2023 04:20
Last Modified: 24 Feb 2023 04:20
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/23298

Actions (login required)

View Item View Item