MODEL KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH DALAM MENGEMBANGKAN KERIFAN LOKAL DI MTsN 1 BANDAR LAMPUNG

TAMARA, Roni Efendi (2022) MODEL KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH DALAM MENGEMBANGKAN KERIFAN LOKAL DI MTsN 1 BANDAR LAMPUNG. Diploma thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

[thumbnail of bab 1 5 dapus.pdf] PDF
Download (799kB)
[thumbnail of TAMARA EDIT 08-01.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)

Abstract

ABSTRACT As a driver of Madrasah reform, the role of the Madrasah head is very important in improving the quality of Madrasah education. Good leadership skills are Madrasah principals who can and can manage their resources to achieve educational goals. To grow and develop the potential of students, it can be done by understanding the environmental conditions in Madrasas with local wisdom that can explore the potential and develop the potential of students. Madrasa heads must attach local authenticity values to leaders, so that existing local wisdom gradually disappears and no longer gets attention. However, if the head or head of the Madrasa applies local wisdom in the Madrasa, it is certain that during his leadership the local wisdom in the Madrasa will be preserved. With the existence of a local wisdom-oriented leadership model, we can assess how the leadership model system at the Madrasah head uses the local wisdom that exists in the Madrasah. This study aims to determine the leadership model of Madrasah principals in developing local wisdom at MTsN 1 Bandar Lampung. This research is a field study conducted using a qualitative descriptive approach. The design of this research is a case study. The subject of this research is the madrasa principal's leadership model in developing local wisdom at MTs N 1 Bandar Lampung. Data collection techniques in this study using interviews, observation, and documentation. In this study, the triangulation technique used is technical triangulation as an examination of the validity of the data. Data analysis in this study used data reduction, data presentation and conclusion drawing. The conclusion of this study is that the madrasah principal leadership model applied at MTs N 1 Bandar Lampung was carried out by the madrasa principal in general and was responded well by his subordinates, who used the democratic-participatory leadership model which was shown by the madrasa principal to provide a good example, motivate students/ I and the teachers as well as being open and a place for consultation. The madrasa principal's leadership model is implemented by making decisions in developing local wisdom through deliberation or meetings. The madrasa head motivates in developing local wisdom at MTs N 1 Bandar Lampung by motivating at the meeting to move the skills and skills of both teachers and students in several ways, including appealing, encouraging and forming a remembrance assembly. The madrasa head can assimilate external cultural elements into the original culture at MTs N 1 Bandar Lampung in developing local wisdom while maintaining the piil pesenggiri to be able to control the influence of globalization on local wisdom at MTs N 1 Bandar Lampung by forming a team word, conducting comparative studies, maintaining material local content, instilling local wisdom values, maintaining culture through extracurricular activities Keywords: Leadership, Local Wisdom v ABSTRAK peran kepala Madrasah sangat penting dalam meningkatkan mutu pendidikan Madrasah. Keterampilan kepemimpinan yang baik adalah kepala Madrasah yang dapat dan dapat mengelola sumber dayanya untuk mencapai tujuan pendidikan.. Untuk menumbuh kembangkan potensi-potensi peserta didik, dapat dilakukannya dengan memahami keadaan lingkungan diMadrasah dengan adanya kearifan lokal dapat menggali potensi serta mengembakan potensi peserta didik. kepala Madrasah yang harus melampirkan nilai-nilai otentisitas lokal kepada pemimpin, sehingga kearifan lokal yang ada lama kelamaan menghilang dan tidak lagi mendapat perhatian. Namun jika pimpinan atau kepala Madrasah menerapkan kearifan lokal yang ada di Madrasah, dipastikan selama kepemimpinannya kearifan lokal yang ada pada Madrasah tersebut akan tertap terjaga kelestariannya. Dengan ada nya model kepemimpnan berwawasan kearifan lokal kita dapat menilai bagaimana sistem model kepemimpinan pada kepala Madrasah menggunakan kearifan lokal yang ada pada Madrasah tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui, model kepemimpinan kepala Madrasah dalam mengembangkan Kearifan lokal di MTsN 1 Bandar Lampung. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan (field study) yang dilakukan dengan menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Desain penelitian ini adalah studi kasus (study case). Subejek penelitian ini adalah model kepemimpinan kepala madrasah dalam mengembangkan keariofan lokal di MTs N 1 Bandar Lampung. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Dalam penelitian ini, teknik triangulasi yang digunakan adalah triangulasi teknik sebagai pemeriksaan keabsahan data. Analisis data pada penelitian ini menggunakan reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Kesimpulan pada penelitian ini adalah Model kepemimpina kepala madrasah menggunakan model kepemimpinan demokratis-partisipatif yang ditunjukan kepala madrasah memberikan contoh yang baik , memotivasi siswa/I dan para guru serta terbuka dan menjadi tempat konsultasi. Model kepemimpinan kepala madrasah diimplementasikan dengan pengambilan keputusan dalam mengambangkan kearifan lokal dilakukan dengan musyawarah atau rapat. Kepala madrasah dapat membaurkan unsur buday luar kedalam budaya asli di MTs N 1 Bandar Lampung dalam mengembangkan kearifan lokal dengan tetap mempertahankan piil pesenggiri untuk dapat mengendalikan pengaruh globalisasi terhadap kearifan lokal di MTs N 1 Bandar Lampung dengan membentuk team word, melakukan studi banding, mempertahankan meteri muatan lokal, menanambakan nilai-nilai kearifan lokal, mempertahankan budaya melalui ektrakulikuler Kata kunci: Kepemimpinan, Kearifan Lokal

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: Manajemen Pendidikan Islam
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 18 Apr 2022 07:23
Last Modified: 18 Apr 2022 07:23
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/18864

Actions (login required)

View Item View Item