NILAI-NILAI AKHLAK PERSPEKTIF IMAM AL-GHAZALI DALAM KITAB BIDAYATUL HIDAYAH

REGILITA, RAMA DANTI (2022) NILAI-NILAI AKHLAK PERSPEKTIF IMAM AL-GHAZALI DALAM KITAB BIDAYATUL HIDAYAH. Undergraduate thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

[thumbnail of BAB 1 5 DAPUS.pdf] PDF
Download (1MB)
[thumbnail of Skripsi REGILITA CETAK FIKS.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK Kemajuan ilmu pengetahuan dan teknlogi yang telah dialami manusia memiliki beberapa dampak positif dan negative, salah satunya adalah kemerosotan akhlak. Pendidikan adalah salah satu upaya dalam meminimalisir kemerosotan akhlak dan budi pekerti. Pendidikan terbaik adalah yang didalam prosesnya dapat menembangkan fitrah peserta didiknya seperti fitrah akal dan agamanya, fitrah daya fikirnya dan terutama akhlaknya. Pembentukan akhlak adalah suatu permasalahan yang sangat menarik perhatian para ulama dan ilmuan islam. Perhatian terhadap pendidikan akhlak para ulama ini salah stunya tampak pada kitab bidayatul hidayah karangan imam al-ghazali. Pada hakikatnya nilai akhlak dalam kitab bidayatul hidayah ini sebagian masyarakat sudah mengetahuinya. Tetapi perlu masih banyak dari kalangan masyarakat pula yang tidak menerapkan tuntunan akhlak yang diajarkan oleh imam al-ghazali. Maka dari itu sangat diperlukan sekali pemberian informasi mengenai nilai pendidikan akhlak persepektif imam al�ghazali di dalam kehidupan. Dalam penelitian ini menggunakan jenis penelitian studi pustaka (library research) dan menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dalam mencari nilai nilai akhlak perspektif imam al-ghazali dalam kitab bidayatul hidayah. dan dalam pengumpulan datanya penelitian ini dengan menggunakan teknik penelaahan sumber-sumber pustaka yang relevan seperti jurnal, buku-buku pendidikan, buku akhlak Tasawuf khususnya kitab bidayatul hidayah karya imam al-ghazali. Sedangkan analisis yang digunakan berupa pendekatan content analysis (analisis isi kajian) yaitu metode yang menggunakan teknik sistematik untuk menganalisis dan mengolah data. Hasil dari penelitian yang dilakukan, ditemukan beberapa nilai akhlak perspektif imam al-ghazali dalam kitab bidayatul hidayah yaitu pertama nilai akhlak terhadap Allah, pembahasan terdiri dari : a. akhlak ketaatan kepada Allah dalam aspek ketaatan yaitu 1). Awali hari dengan mengingat Allah, 2) mengingat Allah dalam kegiatan sehari-hari, 3) memanfaatkan waktu dengan sebaik-baiknya, 4). Adab melaksanakan shalat, 5) adab berpuasa; b akhlak kepada Allah Dalam aspek menjauhi larangan Allah: 1) menjauhi diri dari maksiat hati seperti penyakit hasud, riya‟ dan ujub; c. adab berdoa kepada Allah. Yang kedua, nilai akhlak terhadap diri sendiri a. menjaga mata, b. menjaga telinga, c menjaga lisan, d. menjaga kemaluan, e. meenjaga tangan, f. menjaga kaki. Yang ketiga nilai akhlak dalam aspek keilmuan, hal yang dibahas mengenai: a. sopan santun seorang pendidik b. Sopan santun peserta didik terhadap pendidik. yang keempat materi pendidikan terhadap keluarga yaitu mengenai sopan santun terhadap orang tua. Dan yang kelima, materi pendidikan akhlak dalam pergaulan yaitu meteri tentang memilih teman dan tatacara sahabat. Kata kunci: Nilai, akhlak, Imam Al-Ghazali iv ABSTRACT The progress of science and technology that has been experienced by humans has several positive and negative impacts, one of which is the decline in morals. Education is one of the efforts to minimize the decline in morals and character. The best education is the one which in the process can develop the nature of the students, such as the nature of reason and religion, the nature of their thinking power and especially their morals. The formation of morals is a problem that has attracted the attention of Islamic scholars and scientists. Attention to the moral education of these scholars can be seen in the book of Bidayatul Hidayah by Imam al-Ghazali. In essence, the value of education in this book of bidayatul hidayah, some people already know it. But it is necessary that there are still many from the community who do not apply the moral guidance taught by Imam al-Ghazali. Therefore, it is very necessary to provide information about the value of moral from the perspective of Imam al-Ghazali in life. This study uses a type of library research and uses a descriptive qualitative approach in finding the value of moral from the perspective of Imam al-Ghazali in the book of bidayatul hidayah. and in collecting data this research uses a technique of reviewing relevant library sources such as journals, educational books, books on Tasawuf morals, especially the book of bidayatul hidayah by Imam al�Ghazali. Meanwhile, the analysis used is a content analysis approach, which is a method that uses systematic techniques to analyze and process data. The results of the research conducted, found several values of moral from the perspective of Imam al-Ghazali in the book of bidayatul hidayah, namely the first value of moral education towards Allah, the discussion consists of: a. the morality of obedience to God in the aspect of obedience, namely 1). Start the day by remembering Allah, 2) remembering Allah in daily activities, 3) making the best use of time, 4). The adab of praying, 5) the adab of fasting; b moral to Allah In terms of avoiding Allah's prohibitions: 1) stay away from the sins of the heart such as hasud, riya' and ujub diseases; c. manners of praying to God. Second, the value of moral education towards oneself a. keep eyes, b. guard the ears, c guard the mouth, d. guard the genitals, e. keep hands, f. keep feet. The third material is moral education in the scientific aspect, the things discussed are: a. the manners of an educator b. Student manners towards educators. The fourth material is education for families, namely about manners towards parents. And fifth, the material for moral education in association is the material about choosing friends and the procedures for friends. Keywords: Values, Moral, Imam Al-Ghazali

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Pendidikan Agama islam
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Agama islam
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 26 Jan 2022 04:07
Last Modified: 26 Jan 2022 04:07
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/17387

Actions (login required)

View Item View Item