PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF MAHMUD YUNUS DAN ZAKIAH DARADJAT

WARSIAH, Mistam (2021) PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF MAHMUD YUNUS DAN ZAKIAH DARADJAT. Masters thesis, UIN Raden Intan Lampung.

[thumbnail of TESIS  BAB 1&2.pdf] PDF
Download (5MB)
[thumbnail of TESIS FULL.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (5MB)

Abstract

Abstract EDUCATORORS IN THE PERSPECTIVE OF MAHMUD YUNUS AND ZAKIAH DARADJAT One of the most important elements in the world of education is the teacher. Nowadays, talking about teachers is an interesting thing, a teacher will do his job motivated by a materialist and pragmatic nature that is no longer motivated by a sense of sincerity to develop his nature and the nature of his students. Sometimes the teacher also does not understand his duties and responsibilities as an educator. Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat are figures who have been active in educational matters. Seeing the vast scope of his knowledge in educational matters, the object of the problem in this thesis is about educators in the perspective of Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat. The problem formulations in this research are (1) What is the responsibility and position of perspective educators Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat? (2) What are the duties and functions of perspective educators Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat? (3) What are the characteristics of perspective educators Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat? In this research approach using a qualitative approach with this type of research is a research library. Part of the primary data is the work of Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat, while secondary data is literature that supports primary data. Data collection techniques use library techniques, while data analysis techniques use content analysis. From the findings, the authors found that there are similarities in the thoughts of Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat about the responsibility and position of educators, where Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat produce output that has good character and in the task of thought educators Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat must think about moral education. In terms of differences between Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat in terms of responsibility, according to Mahmud Yunus, the responsibility of teachers in educating must pay attention to their students so that these students know the position of humans as users and protectors of nature. Meanwhile, according to Zakiah Daradjat, the responsibility of the teacher as a teacher educator is not only to prioritize subjects but also to pay attention to the child himself as a human who must be developed personally. In terms of other differences, the two are different generations. Thus the authors can conclude about the educators of the two figures regarding the responsibilities and positions, duties and functions as well as the characteristics that must be possessed by a teacher and greatly influence education. Keywords : Educator, Mahmud Yunus and Zakiah Daradjat perspectiveABSTRAK PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF MAHMUD YUNUS DAN ZAKIAH DARADJAT Salah satu unsur yang paling penting dalam dunia pendidikan adalah guru. Dewasa ini berbicara tentang guru menjadi suau hal yang menarik, seorang guru akan melakukan tugasnya termotivasi oleh sifat yang materialis dan pragmatis yang tidak lagi termotivasi oleh rasa keikhlasan panggilan mengembangkan fitrahnya dan fitrah anak didiknya.Terkadang guru juga masih kurang mengerti akan tugas dan tanggung jawabnya sebagai seorang pendidik. Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat merupakan tokoh yang banyak berkiprah dalam masalah pendidikan. Melihat begitu banyak luasan cakupan pengetahuannya dalam masalah pendidikan, maka yang dijadikan objek permasalahan dalam tesis ini tentang pendidik dalam Perspektif Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat. Yang menjadi rumusan masalah dalam penelitian ini adalah (1) Bagaimana Tanggung jawab dan kedudukan pendidik perspektif Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat ? (2) Apa tugas dan fungsi pendidik perspektif Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat ? (3) Apa karakteristik pendidik perspektif Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat? Dalam pendekatan penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian ini adalah library research. Sebagaian data primer yaitu karya Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat sedangkan data sekunder yaitu kepustakaan yang menunjang data primer. Tekhnik Pengumpulan data menggunakan tekhnik kepustakaan, sedangkan tekhnik analisis data menggunakan analisis isi ( content analysis ). Dari temuan penulis menemukan adanya persamaan Pemikiran Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat tentang tanggung jawab dan kedudukan pendidik, dimana Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat menghasilkan output yang berakhlakul karimah serta dalam tugas pendidik pemikiran Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat harus memikirkan tentang pendidikan akhlak. Dalam hal perbedaan Mahmud Yunus dan Zakiah Daradjat dalam hal tanggung jawab menurut Mahmud Yunus tanggung jawab guru dalam mendidik harus memperhatikan anak didiknya agar anak didik tersebut mengetahui kedudukan manusia sebagai pemanfaat dan penjaga kelestarian alam. Sedangkan menurut Zakiah Daradjat tanggung jawab guru sebagai pendidik guru tidak hanya mengutamakan mata pelajaran akan tetapi harus juga memperhatikan anak itu sendiri sebagai manusia yang harus dikembangkan pribadinya. Dalam hal perbedaan lain keduanya beda generasi. Dengan demikian penulis dapat menyimpulkan mengenai pendidik dari kedua tokoh tersebut mengenai tanggung jawab dan kedudukan, tugas dan fungsi serta karakteristik yang harus dimiliki oleh seorang guru dan sangat memberikan pengaruh dalam pendidikan. Kata Kunci : Pendidik, Perspektif Mahmud Yunus, perspektif Zakiah Daradjat

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Pendidikan Agama islam
Divisions: Pasca Sarjana > S2 Ilmu Tarbiyah dan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 25 Aug 2021 02:59
Last Modified: 25 Aug 2021 02:59
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/15429

Actions (login required)

View Item View Item