KONSEP KEBANGSAAN PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM

Heri, Aulia Rahman (2021) KONSEP KEBANGSAAN PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. Undergraduate thesis, UIN Raden Intan Lampung.

[thumbnail of PERPUS PUSAT BAB 1.2.pdf] PDF
Download (4MB)
[thumbnail of SKRIPSI LENGKAP.pdf] PDF
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

ABSTRACT KONSEP KEBANGSAAN PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM By : Heri Aulia Rahman The Indonesian nation is a large nation in which there are various tribes, religions, cultural races and languages. The diversity is a uniqueness that characterizes the Indonesian nation. Diversity is sunnatullah that should be grateful as a gift from Allah. but on the one hand, diversity often leads to conflicts between groups that have differences between each other. Thus the need for an understanding of a national concept that can then be implemented in the midst of national and state life. The nation is defined as a group of people who have similarities in terms of ancestry, language, customs, and history that are under the paying of self-government. As the concept of nationality is increasingly developing into a national mind where a nation has clear ideals of life and national goals, then arises an Indonesian national concept contained in the noble values of the Indonesian nation and the ideals of the Indonesian nation. This concept of nationality is inseparable from Islam and Islamic Education itself. The formulation of the problem in question is How the concept of National Islamic Education Perspective. Furthermore, the research used in this thesis is library researchresearch. The method used to analyze the data is content analysis, which is to explore the Concept of Nationality in the Perspective of Islamic Education presented in the form of descriptive analysis. After an in-depth study, the results of this study showed that the conception of nationality in Indonesia is found 4 pillars, namely Pancasila as the ideology of the nation, the Constitution of the Republic of Indonesia year 1945 as a valid constitution that becomes a guideline in the life of the nation and state, the Unitary State of the Republic of Indonesia as a form of the State of Indonesia and Bhineka Tunggal Ika as a motto that becomes the insight of Indonesian nationality. The four pillars are thenanalyzed based on Islamic education materials. In this study, there is a conformity between the four pillars of nationality with Islamic Education, especially in terms of Islamic Education material. Keywords : National Concept, Nationalism, Islamic Educationiv ABSTRAK KONSEP KEBANGSAAN PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM Oleh Heri Aulia Rahman Bangsa Indonesia adalah bangsa besar yang didalamnya terdapat beragam suku, agama, ras budaya dan bahasa. Keberagaman tersebut menjadi sebuah keunikan tersendiri yang mencirikan bangsa Indonesia. Keberagaman adalah sunnatullah yang patut disyukuri sebagai sebuah anugerah dari Allah Swt. akan tetapi disatu sisi, keberagaman tersebut kerap kali menimbulkan konflik antar kelompok yang memiliki perbedaan antara satu sama lain. Dengan ini perlunya pemahaman tentang sebuah konsep kebangsaan yang kemudian dapat diimplementasikan ditengah-tengah kehidupan berbangsa dan bernegara. Bangsa diartikan sebagai sekumpulan orang yang memiliki kesamaan dalam hal keturunan, bahasa, adat istiadat, dan sejarah yang berada dibawah paying pemerintahan sendiri. Adapun konsep kebangsaan ini semakin hari berkembang menjadi sebuah pikiran-pikiran yang bersifat nasional dimana suatu bangsa memiliki cita-cita kehidupan dan tujuan nasional yang jelas, maka timbulah sebuah konsep kebangsaan Indonesia yang terdapat didalamnya nilai-nilai luhur bangsa Indonesia serta cita-cita bangsa Indonesia. Konsep kebangsaan ini tidak terlepas dari Islam dan Pendidikan Islam itu sendiri. Adapun rumusan masalah yang dimaksud adalah Bagaimana konsep Kebangsaan Perspektif Pendidikan Islam. Selanjutnya, penelitian yang digunakan dalam skripsi ini adalah penelitian library research. Metode yang digunakan untuk menganalisis data adalah content analysis, yaitu mengeksplorasi Konsep Kebangsaan dalam Perspektif Pendidikan Islam yang disajikan berupa analisis deskriptif. Setelah dilakukan kajian yang mendalam, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa konsepsi kebangsaan di Indonesia didapati 4 pilar, yakni Pancasila sebagai ideology bangsa, Undang- Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945 sebagai konstitusi sah yang menjadi pedoman dalam kehidupan berbangsa dan bernegara, Negara Kesatuan Republik Indonesia sebagai bentuk Negara Indonesia dan Bhineka Tunggal Ika sebagai semboyan yang menjadi wawasan kebangsaan Indonesia. Yang kemudian keempat pilar tersebut dianalisis berdasarkan materi pendidikan islam. Dalam penelitian ini, terdapat kesesuaian antara empat pilar kebangsaan dengan Pendidikan Islam terutama dalam hal materi Pendidikan Islam. Kata Kunci : Kebangsaan, Konsep Kebangsaan, Pendidikan Islam

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Pendidikan Agama islam
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Agama islam
Depositing User: LAYANAN PERPUSTAKAAN UINRIL REFERENSI
Date Deposited: 10 May 2021 04:21
Last Modified: 10 May 2021 04:21
URI: http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/14269

Actions (login required)

View Item View Item